Global Top 25 Brands -rahaston salkunhoitajan haastattelu
https://www.youtube.com/watch?v=p-YvAYW66o8
Sijoituskohteiden valinnassa katsotaan neljää asiaa: brändin absoluuttista arvoa, suhdelukua brändiarvo yritysarvoon verrattuna, brändin arvoa verrattuna myyntiin sekä vastuullisuutta. Näitä painotetaan vähän eri tavalla, mutta näillä suhdeluvuilla yrityksiä valitaan mukaan rahastoon, selventää Hallamaa videolla.
Hyvä saada selkeyttä rahaston toimintaan, kun se on ollut aika läpinäkymätöntä ennen.
Tavoitteena on sijoittaa maailman vahvimpiin brändeihin. Yritetään selvittää, onko bisneksen vahvuus nimenomaan vahvan brändin ansiota ja sijoitetaan vain näihin vahvojen brändien yrityksiin. Tähän liittyy brändiarvon vertaaminen yritysarvoon, myyntiin ja tutkimuksiin perustuva absoluuttinen brändiarvo.
Olemme ehkä olleet väärässä siinä uumoilussa, että brändiarvon vertaamisella markkina-arvoon olisi tarkoituksena löytää aliarvostusta. Rahaston tarkoitus on löytää sellaisten yritysten osakkeita, joiden liiketoiminnassa brändiarvo on keskeisessä osassa.
Jos ymmärsin oikein, niin: brändiarvon ollessa suhteellisesti pienempi kuin yrityksen markkina-arvo, antaa se viitteitä siitä, että yrityksen arvo ei perustu enimmäkseen sen brändiin ja tällainen osake ei rahastoon päädy. Ehkä tämän takia esim. Microsoft ei ole päätynyt salkkuun, vaikka se onkin brändilistojen kärjessä. Itse brändi ei taida olla Microsoftin arvon takana, eikä vaikuta sen laajojen vallihautojen ja markkina-arvon taustalla yhtä paljon, kuin vahvemman brändin yrityksillä (Apple esimerkkinä?).
Sijoittamisen pelisäännöt:
- Sijoitan Seligson & Co Global Top 25 Brands -rahastoon.
- Suurin hallittava ongelma on oma käytös, jonka hallitsemiseen keskityn.
- Sijoituskohde on riittävän hyvä minulle enkä kyseenalaista sitä enää.
- En harkitse mitään muita sijoituksia.
- Sijoitan kuukausittain automaattisesti 1500 €.
Kommentit
Lähetä kommentti