Harkitsen brändistrategiani noudattamista poimimalla osakkeet itse.
Olen vakavasti harkitsemassa oman brändiportfolion luomista suoralla osakepoiminnalla, joka noudattaisi sitä brändistrategiaa, jota olen aiemmin linkittämissäni tutkimuksissa esitellyt. Se vaikuttaa mielestäni kokonaisuudessaan fiksummalta taktiikalta, kuin sijoittaminen rahaston kautta.
Tässä strategiassa on useita etuja:
- 0 % hallinnointikulut
- 0 % rahaston lakkautusriski
- Mahdollisuus optimoida verot myymällä tappiollisia osakkeita vuosittain, jolloin osingot voidaan mahdollisesti saada jopa täysin verovapaasti.
- Salkun tasapainottamiseen voidaan käyttää osinkoja. Esimerkiksi, jos saan 6 000 euroa osinkoja vuodessa, voin ostaa kuutta pienimmän painon osaketta. Transaktiokulu on 8 euroa per kauppa, joten osingoilla tehtäviin ostoihin menisi 48 euroa vuodessa. Jotta saisin verovähennyksiä tappioista, myyn ensin niitä samoja osakkeita, joita ostan lisää tasapainottaakseni portfoliota. Tämä tarkoittaa kuutta lisäkauppaa, eli 48 euroa lisää, jolloin kokonaiskustannus olisi 96 euroa. Karkeasti arvioiden salkun hallinnointiin menisi noin 100 euroa vuodessa, mikä on todella vähän. Seligsonilla hallinnointipalkkio olisi 200 000 euron salkussa 1 200 euroa vuodessa, eikä tämä sisällä Seligsonin transaktiokuluja.
- Muutoin en tasapainota salkkua, vaan annan voittajien juosta. Tällöin vältän luovutusvoittoverot ja liiat transaktiokulut. Yksi osake salkussani olisi aloituksessa 2 %, joten mikään osake tuskin ehtii nousta liian suureen painoon, mikä vähentää keskittymisriskiä.
- Strategiassa sijoitan metodologisesti 50 parhaimman brändin osakkeeseen, jotka löytyvät Interbrandsin vuosittaiselta Top 100 -listalta. Näin osakkeita on enemmän ja hajautus on parempi kuin Seligson Brands -rahastossa.
- 200 000 euroa sijoitettaessa yhden osakkeen paino olisi 4 000 euroa ja salkun kertaostoskulu olisi 400 euroa. Tämä kulu syntyy vain kerran.
- Kun salkku on riittävän suuri, esimerkiksi 500,000 € tai 1,000,000 €, voin elää osingoilla, jolloin vältyn houkutukselta spekuloida myyntien ajoituksella salkun kulutusvaiheessa.
- Strategia on turvallinen, koska hajautus on niin suuri, ja se tuo sijoittamiseen enemmän mielenkiintoa ja tekemistä.
- Jos sijoitan 50 osakkeeseen strategian mukaisesti, olen melko vahvasti sidottu valitsemaani strategiaan, koska kaikkien osakkeiden myyminen ja varojen siirtäminen toiseen kohteeseen vanhojen tapojeni mukaisesti olisi melko kallista ja erittäin työlästä, koska myytäviä osakkeita olisi niin paljon.
- Salkun hallinnointiin menee hyvin vähän aikaa. Esimerkiksi kuusi kertaa vuodessa sijoitan osingot osakkeisiin tasapainottaakseni salkkua ja kerran vuodessa tarkistan muutokset Interbrandsin brändilistalla, jolloin poistan salkusta laskevan brändiarvon osakkeet ja ostan nousevia brändejä salkkuun. Interbrandsin lista ei muutu vuosittain juurikaan, keskimäärin vain 1–2 osaketta poistuu tai tulee listalle. Poistuvista saa todennäköisesti luovutustappiot, jotka vähentää osinkoverosta. Salkun hallinnointi on siis todella helppoa, kun ei tarvitse itse tehdä fundamenttianalyysiä tai ajoittamista, vaan seuraa etukäteen suunniteltua strategiaa.
Siirryn toteuttamaan brändistrategiaani suoralla osakepoiminnalla, kunhan saan sijoitusasuntoni myytyä ja rahat tätä varten. Nykyisellä pienellä salkullani on parempi säästellä rauhassa Brands-rahastoon.
Kommentit
Lähetä kommentti